به گزارش مشرق به نقل از فارس، فيلم سينمايي «آناهيتا» آخرين ساخته عزيزالله حميدنژاد هم اکنون در اکران عمومي به سر ميبرد و اين فيلم ششمين اثر اين کارگردان است و در خلاصه داستان آن آمده است: داستان تعدادي دانشجوست که هنگام تحقيق روي مولکولهاي آب به حقايق تازهاي دست پيدا ميکنند.
در گفتوگو با «عليرضا اخلاقي» منتقد، فيلمنامهنويس، کارگردان و کارشناس سينما نظر وي را در مورد اين فيلم جويا شدهايم.
* در ابتدا نظرتان در مورد کليت داستان براي ما بگوييد؟
- به گمان من فيلم سينمايي «آناهيتا» از يک قصه چند پاره برخوردار است که فيلمساز آمده يک مقوله علمي را دستاويز اثر خود قرار داده و روي روابط علمي نيز ثابت است به گونهاي که فيلم با اهدا جايزه به قهرمان قصه «خورشيد» (ميترا حجار) آغاز شده و در آخر هم که فيلم به اتمام ميرسد، او هنوز پاي دستگاه است و ميخواهد کارش را ادامه دهد، بنابراين از اين بابت ميتوان بگوييم که اين فيلم روايت فرضيه «ايموتو» را خوب روايت ميکند اما طرح همين موضوع نيز در سطح ميماند به اين معني که مخاطب را فقط به اين موضوع جلب ميکند اما از ديدگاه سينمايي وقتي به فيلم نگاه ميکنيم، ميتوانيم به اين نتيجه برسيم که «آناهيتا» فيلمي خسته کننده و چند پاره است که نميتواند قصه خود را به خوبي روايت کند و تعليق در اثر به درستي درنيامده است و به نوعي در روايت اثر خود با استفاده از داستانکهاي فرعي از خط اصلي روايت خود نيز خارج ميشود و در ژانر خود نيز سر درگم است.
* به نظر شما کارگرداني اين اثر چگونه بود؟
- فيلم سينمايي «آناهيتا» را از لحاظ کارگرداني فيلم خوبي ديدم اما به صورت انتزاعي وقتي کنار هم قرار ميدهيم، فيلم خوبي درنميآيد و حتي داستان علمي و تخيلي خود را در گونه و ژانري که در بستر ملودرام نيز انتخاب کرده، رعايت نميکند و مدام از خط اصلي خود نيز خارج ميشود و من اين اشکالات را بيشتر در فيلمنامه ميدانم و احساس ميکنم که فيلمنامه درست و منسجمي نيست به نوعي قصه پيش نميرود و سينما که زبان تصوير است اما در فيلم سينمايي «آناهيتا» حتي معرفي شخصيتها هم با ديالوگ صورت ميگيرد که اين شيوه تماشاگر را از ژانر و قصه فيلم نيز دور ميکند.
* به نظر شما نحوه فيلمبرداري «فرشاد محمدي» مناسب بود؟
- به نظر من فيلمبرداري و انتخاب نورپردازي در اين فيلم آگاهانه و با تناسب با لوکيشن و قصه فيلم پيش رفت اما در فيلمبرداري هم دوپارگي وجود داشت اما در لوکيشن آزمايشگاه و خانه «خورشيد» تهميد خوبي استفاده شده بود و در استفاده از عناصر خارجي مثل: رنگ، نور، باز و بسته شدن پنجره، فضاي سرد، تله موش و ... دکوپاژ و فيلمبرداري مناسبي صورت گرفته است.
* به نظر شما «آناهيتا» در کارنامه «عزيزالله حميدنژاد» چه جايگاهي دارد؟
- «عزيزالله حميدنژاد» فيلمساز هوشمندي است و کارش را هم خوب بلد است اما در اين فيلم خط ثابتي را براي موضوع خود ارائه نداده و با استفاده از داستانکهاي فرعي يک لطمه به کارش وارد شده است اما به طور مثال در فيلم سينمايي «اشک سرما» فيلم بسيار ساده و روان مطرح شد، «آناهيتا» در فيلمنامه سردرگم است و فيلمساز تکليفش از آغاز با خود روشن نيست و در ژانر هم سردرگم است و نوآوري در فرضيه «ايماتو» است اما در کارنامه «عزيزالله حميدنژاد» امتياز مثبتي اضافه نميکند و يک مقدار هم پسرفت محسوب ميشود و يا به نوعي يک مکس در کارنامه کاري او به شمار ميرود.
* به نظر شما آيا «عزيزالله حميدنژاد» در اين فيلم جسارت به خرج نداده است؟
- بله، جسارت در تمام کارنامه «عزيزالله حميدنژاد» وجود دارد و اين براي او مسئله تازهاي نيست اما نکتهاي که وجود دارد اين است که نوآوري اين فيلم نسبت به آثار قبلي او تاثيرگذار نيست.
* به نظر شما آيا اين فيلم با تماشاگر ارتباط برقرار ميکند يا خير؟
- به نظر من اين فيلم با مخاطب ارتباط برقرار نميکند چرا که تماشاگر از «عزيزالله حميدنژاد» توقع بالاتري دارد و براي ديدن اين فيلم يا به خاطر کارنامه اين کارگردان و يا هم به خاطر پلاکارد سر در سينماها و يا جمع بازيگران ميآيد اما در 20 دقيقه اول هم به دنبال فيلمي جنايي پر تپش نيز هست که به نظر من اين فيلم هيچکدام از طيفهاي مخاطب را راضي نميکند.
* شما بازيهاي اين فيلم را چگونه ارزيابي ميکنيد؟
- به نظر من بسياري از بازيگران تقريباً در حد و اندازه خودشان خوب ظاهر شدند به طور مثال: «شهاب حسيني» (بهنام) در حد و اندازه خود، خوب بود، «پوريا پورسرخ» (فواد) در بخش صورت زخمي بازي خوبي داشت اما در فلاش بک خيلي بد ظاهر شد، «ميترا حجار» (خورشيد) هم معمولي بود و «افسانه ناصري» در بخش سکانس رستوران خيلي خوب بود اما در مجموع بازيها فيلم سينمايي «آناهيتا» يکدست نبود و نوسان داشت.
* به نظر شما «عزيزالله حميدنژاد» در ادامه روند کاري خود بايد چگونه گام بردارد؟
- او هميشه در آثارش به دنبال موضوع تازه است و در آينده کاري خود هم به دنبال موضوعات تازه ميگردد اما بايد به اين نکته توجه داشت که هميشه نوآوري هم جواب نميدهد بلکه نوآوري بايد به نوعي ثمربخش باشد.
* در پايان آيا صحبت و يا نکته خاصتي داريد؟
- در مجموع اين فيلم بيشتر يک يافته علمي است و اگر کارگردان ژانر خود را عوض ميکرد فيلم به کار خوبي تبديل ميشد و توجه زياد به مقوله علمي کار را دشوار و به نوعي به کار لطمه وارد کرده است.